.

Túlhypeolt, mainstream, clickbait tartalmak - merre tart a videózás?


2017 január 30. 01:30

Ha szertenézünk az interneten, rátekintve picit az online világra, azon belül a videózásra, egészen furcsa tendenciákat figyelhetünk meg... Miért vannak ezek?

Copy

Induljunk ki jelenleg a videós tartalmakból amik itthon léteznek és nézzük át őket mik is a tendenciák. Van ugye a tartalmuk ami eltérő de sokszor látunk hasonló témájú videókat végigsöpörni a videósok között mely végeredménye a "kopizol" szokott lenni a nézői oldalról. Nos igen, meglehetősen komoly agymunka és megvalósítás kell egy olyan termékhez a mai világban amit még senki se csinált és senki se gondolt rá ezért hatalmas érdem és eredmény bárkitől legyen az videós vagy bármely más területen dolgozó ember ha egy teljesen új dolgot tud létrehozni saját magától.

A világ felgyorsult, az információ iszonyatos sebességgel jut el mindenkihez és ez egyben szélesebb palettát is jelent, nem csak mennyiséget. Így sok videós külföldi nagyokat tekint példaképnek és egyértelmű, hogy befolyásolja a videózását, végtermékeit hisz gondoljunk bele csak abba, hogy mi mint youtube fogyasztók mennyi dolgot eltanultunk már szeretett videósunktól, legyen az általa használt kifejezés vagy bármi más szokás.

Viszont itt is vannak szintek, nem mindegy, hogy valaki egy az egyben "lopja" el másnak a más befuttatott tartalmát, ki az aki továbbfejleszti és megjelöli az eredeti ötletgazdát és még sorolhatnánk. Ez köbö olyan mint, hogy valaki őszinte és valaki bunkó, hatalmas különbség van viszont sokan őszintének tartják magukat pedig közben szimplán suttyók. Ergo a végeredmény ugyanaz de nagyon nem mindegy az út amin eljut felé a tartalom elállítója. Videókat továbbra is azért nézzük mert kíváncsiak vagyunk az előállítójára és nem azért mert bármely videó 86. másolata annyira felemelően izgalmas lenne. Igazán jó videósnál teljesen mindegy, hogy mit tölt fel, ha azt rendszeresen teszi, sikert fog elérni ha a személyisége megnyerő és megtalálja a neki megfelelő célközönséget. Tehát a copynak értelme annyi van csupán, hogy folyamatosan képtelenség saját ötletet kitalálni és inkább a mértékén és minőségén van a hangsúly. Copy is lehet egyedi és eredeti, sajátra formálva...ebben azért mi magyarok nem vagyunk még igényesek túlzottan.

Mainstream tartalmak

És ha már copy akkor lássuk a manapság népszerű "mainstream" tartalmakat, kihívás, TAG, reakció, minecraft tartalmak, videó a párommal, mi van a táskámban, stbstb. videókat melyek világát éljük jelenleg és melyek létjogosultsága egyértelmű, tartalmának minősége viszont erősen kérdőjeles de már alig van videós aki ne csinált volna legalább egyet(de inkább sorozatot) ezekből. Igen-igen erről mindenki tud, mindenki tudja, hogy miért csinálja és mindenkinél meg is vannak az eredményei ezeknek. Hatalmas megtekintésszámok, nagyságrendekkel több like, megosztás és megőrülő nézők mivel ezekkel a videókkal elégíthető jelenleg ki a legtöbb ember igénye és a legnagyobb tömegre ezzel lehet lőni ami már rövid távon is hatalmasat tud segíteni egy csatorna növekedéséében, vagy akár gerincét is adhat egy csatornának témában.

Na de miért is csinál videókat a videós? Miért főz a szakács? Miért zenél a zenész? Az anyagi megélhetésen felül ÉRTETEK nézőkért, azokért akiknek előállítja a terméket egy fajta megfelelési kényszerrel a nyakukban. Egyértelmű, hogy amit többen néztek, jobban szerettek és sokkal nagyobb hatásfokkal rendelkezik, azt kéne erőltetni és nagyon ritka az amikor valaki ezzel nem törődve inkább lemond ezekről és kitart saját eszmeisége mellett. És igen itt jön egy fontos rész vagyis az előállító célja és gondolkodás módja. Mert mint feljebb említve lett, nektek nézőknek készül a tartalom viszont vannak emberek akiknek fontos, hogy ne veszítsék el saját identitásukat és a végső produktumon Ő azaz Ő legyen és ne a tartalom a középpontban. Ez nem egy magamutogatás, ez maga a videózás, az önmegvalósítás legnépszerűbb eszköze jelenleg, ami miatt ennyien űzik és válnak függőjévé videós oldalról is. Egy olyan platform, olyan sansz ahol számít amit mondasz, amit csinálsz és nem vész el a semmibe a gyártott tartalom. Talán mondani lehet, hogy ez az amiről mindenki álmodik titkon, bármit is dolgozik, bármit is csinál az életben....hogy legyen valaki akinek csinálhatod, legyen aki meghallgatja.

A mainstream tartalmaknál is az az igazság, hogy a mennyiség és milyenség a nem mindegy, ezeknek a "csúszkáknak" az állítgatásával lehet mindennek megfelelni és a nap végén a készítő és a néző részéről is a legmegfelelőbb tartalmat előállítani.

Clickbait

Újabb betegséghez érkeztünk ami a manapság leginkább felkapott szó a "klikkbéjt". Lefordítva ennek a lényege, hogy a sikerességért(legyen anyagi vagy bármi más) olyan eszközöket használ a tartalom előállítója mely stimulálja a nézőket, figyelemfelkeltővé téve azt. Ezek általában sejtető kifejezések, olyan mondatok/képek melyek az emberi kíváncsiságot vonzzák, ezzel elérik a céljukat, hogy a néző lekattintsa azt.

Ez a népbetegség ismételten egy hosszú folyamat eredménye mely inkább társadalmi mint videós. Időnk kevés, tartalom iszonytatóan sok így kegyetlen verseny megy minden területen azért, hogy TE azaz TE vedd meg az adott terméket, TE nézd meg és HOZZÁD jusson el az amit kommunikálni akarok és nehogy a másik marhaságát válaszd. Már mondhatni több a termék mint az akinek szólna, erre egy tökéletes példa a youtube ahol sokkal több a tartalom előállítója mint a felszippantására képes közönség.

A jelenlegi helyzetért a felelős nem a videós hanem a közönség és ez a folyamat már nem állítható meg. Hisz ha kimarad a clickbait-ből akkor veszít és még ha értelmes tartalmat is csinál, jobbat mint a többi ha ezt a marketing eszközt nem használja akkor esélytelen eredményeket elérni. Itt is sajnos vannak fokozatok és vannak akik gusztustalan, átverő módon használják ezt az eszközt és vannak akik megtalálták azt a kellemes középutat ahol kötéltáncolva elérhetik a céljaikat.

Ergo jelenleg a nagy tartalomversenyben szükség van marketingre, de a túltolt formája ennek itt is visszaüthet, értéktelenné téve a tartalmat és a videóst is.

Értékek?!

Na és merre találhatóak a valós értékek? Kellenek e egyáltalán?

Videókat első sorban idő eltöltésért, szórakozásért, unalom űzéséért és kis mértékben(sajnos csak kicsiben) tudásvágy csillapításáért, agyunk megdolgoztatásáért nézzük. Egy olyan társadalomban ahol a legfontosabb a selfie, a napi 20 poszt a szociális hálón, ahol ha csajunk lesz az első, hogy kiírjuk, hogy "kapcsolatban", életünk minden pillanatáról értesíteni olyan embereket is akiknek semmi közük hozzá és egyebek, nos ott mondhatnánk, hogy nincs kereslete és értelme a valós értékekkel rendelkező videóknak. De ez marhaság mert a jelenlegi helyzetet azok tudják befolyásolni akikre felnéznek mások, akikért rajonganak és minden pillanatukat követik és példaképként tekintik, nekik kell megmutatni hogy az emberiség nem csak felszínes dolgokra képes, a néző nem csak egy buta zombi birka és a jelenlegi social központú egyre jobban a szülői nevelést és odafigyelést nélkülöző világban más dolgok is vannak.

Ti akik a tartalmat előállítjátok sokan fel se fogjátok, hogy amit tesztek és ahogy teszitek az a jövő generációjára van kihatással, arra a világra amiben ti is élni fogtok a jövőben. TI nevelitek jelenleg a fiatalokat, ti mutattok soknak utat és szórakozási lehetőséget ami egy hatalmas felelősség és erre sokan alkalmatlanok már csak a korukból kiindulva is.

Ez az egész cikk egyfajta társadalom kritika, kezdjen mindenki vele azt amit szeretne, a legtöbb embert úgyse befolyásol más véleménye és videós/szószóló főleg nem szokott magába tekintve picit elgondolkodni azon, hogy mit adott eddig cserébe azzal amit kapott. Sokaknak ez már megélhetés, karriert építenek ebből és ez nagyon örömteli, viszont az, hogy a jövőben milyen világban és közegben fogjátok ezt kiélvezni, rajtatok is múlik.

Kedves nézők, legyetek igényesek arra amit néztek, támogassátok azokat akik láthatóan több időt tesznek a videózásba, gondolkodás és munka terén is mint a többiek, ne csak a clickbait tartalmakat kattintsátok és adjatok hangot bátran annak ha a minőség sínyli meg a mennyiséget bárkinél. Hisz ti általatok vannak jelenleg azon a népszerűségi szinten a YouTuberek ahol vannak és nélkületek az általuk létrehozott tartalom mit sem ér...

Videósok nektek meg csak annyit, hogy a minőséget és egyediséget ne adjátok fel a nézettség oltárán, közvetítsetek emberi értékeket is, formáljátok jó irányba a közösségeteket és álljatok jó célok mellé mert szavaitok jelenleg az új generáció alapjait határozzák meg...



Szólj hozzá